b.1944, Hongcheon, lives and works in Seongnam in Korea

M.F.A., Philadelphia College of Art 필라델피아 미술 대학원 졸업
B.F.A., Hong-Ik University, Korea 홍익대학교 졸업


전광영은 천연 염색기법으로 물들인 한지 조각을 캔버스 위에 붙인 입체회화 <집합Aggregation> 시리즈로 세계적 명성을 얻고 있다. 어린 시절 한약방의 약재들이 천장에 매달린 한지의 풍경으로부터 영감을 받은 <집합>시리즈는 고서를 다채로운 색으로 날염하고 이를 캔버스에 구성적 패턴으로 빼곡히 배치하며 완성된다. 홍익대학교 미술대학을 졸업하고, 미국 필라델피아 미술대학원 회화과에서 석사 과정을 마친 한국 작가로는 처음으로 2019년 뉴욕 브루클린 미술관에서 개인전을 가졌고, 이후 벨기에 브뤼셀, 러시아 모스크바에 이어 2022년 베니스 비엔날레 공식 병행 전시에서 대규모 개인전를 성공적으로 마쳤다.

Chun Kwang-Young is known worldwide for his series of three-dimensional paintings in which pieces of colored Korean paper are applied to canvas using natural dyeing techniques. The series < Aggregation> was inspired by his childhood memories of hanji (traditional Korean paper) hanging from the ceiling and wrapped in traditional Korean herbal medicine. From this, he developed his own unique artistic process by dyeing old books in different colors and arranging them in a compositional pattern on the canvas. He graduated in painting from Hongik University and earned his master's degree in painting from the Philadelphia Graduate School of Fine Arts. He was the first Korean artist to have a solo exhibition at the Brooklyn Museum in New York in 2019, and he has been active in the international art world with various solo exhibitions at major international institutions such as the Boghossian Foundation in Brussels, Belgium, and the Moscow Museum of Modern Art, Russia. His large-scale solo exhibition took place at Palazzo Contarini Polignac as a collateral event of the Venice Biennale 2022.


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나에게 있어 '한지에 쌓인 하나의 삼각형 조각'은 정보의 기본 단위이자, 작품 속에서만 생존하는 생명의 기본 단위이고, 각자 독립적인 대표성을 가진 사회적인 사건, 역사적 사실들이다. 나는 한 조각 한 조각들을 의식적으로 때론 무의식적으로 2차원의 공간에 붙이는 행위를 통해, 정보의 최소 단위인 각 조각, 생명의 클론(clone)들이 다(多)차원적으로 인접한 조각들과 화합하고 대립하고 때론 크게 충돌하는 것을 표현하고 싶었다. 이는 나의 초창기 미국생활 때부터 마음속 깊은 곳에 내재되어있던 느낌과 상념들, 즉 충돌과 파괴의 인류사, 반목하는 국가와 민족들, 물질주의와 배금주의 속에서 서로간 무한경쟁과 충돌로 내몰리는 현대인의 피폐해진 삶을 표현하고자 했던 나의 작가적 여정의 중요한 이정표가 되었다. 근 20여 년 만에 기어이 나는 나만의 몸짓과 언어로 세상과 소통할 수 있게 된 것이다. 상처는 외부로부터 침입한 세균과 우리 몸 속의 방어선인 백혈구간의 충돌의 흔적이다. 간단한 상처의 경우는 아주 희미한 흔적(병을 앓았었다는 경험적인 기록)을 남기지만, '홍역'처럼 세균과 우리 몸간의 격렬한 투쟁을 수반했던 큰 질환의 경우는 평생을 짊어지고 강하는 흉터를 온 몸 곳곳에 남기게 된다. 우리 개인끼리도 사소한 타툼이 있는가 하면 물리적인 충돌을 동반하는 폭력이 있다. 나라와 나라간에도 '외교'라는 비폭력적인 충돌의 장(場)이 무용지물이 되면 즉시 전면적인 물리적 충돌인 전쟁이 뒤따른다. 앞서 나는 나의 캔버스와 그 곳을 채우고 있는 한지 조각들이 인간사와 세계사의 굴곡을 투영하는 창으로 표현하고자 했음을 밝혔다. 나는 사람들의 몸에 난 흉터, 사회 구성원 같의 충돌, 국가와 민족간의 전쟁, 인강의 자연에 대한 착취 및 그로 인해 신음하는 대자연등, 하나 하나의 최소단위 및 그들의 인위적, 자연적인 집합으로 구성된 무리들이 역동적으로 충돌하며, 충돌후의 "각자가 가졌던 이질적인 에너지의 힘과 진행방향"을 시각적으로 기록하고 싶었다. 마치 전쟁중인 두 국가가 여기저기 인접국들에 전흔을 남기며 시시각각 국경선을 변모시키듯이 수 억년 전에 각 대륙을 이루는 판들이 서로 충돌하여 바닷속에 큰 해구를 만들고 하늘 높이 치솟아 히말라야와 같은 거대한 산맥을 형성했듯이, 나의 소우주(작품)속에서도 작은 한지 입자들 간의 격한 충돌은 산맥과 같은 모습으로 돌출되기도 하고 큰 홈을 만들기도 한다. 앞에서 '논어의 예(例)를 들어 표현했던 인접한 입자간의 충돌이 각기 다른 사고와 사상, 국가관을 가진 개인과 집단간의 소극적인 충돌, 즉 우리의 사고 체계 내에서의 견해의 차이 정도를 뜻했다면, 화폭 곳곳이 큰 흔적을 남기며 돌출되어 있는 입자들의 무더기는 보다 격한 충돌, 영구적인 물리적 변화와 흔적을 남기는 커다란 사건들을 상징한다.

작가노트 中


To me, the triangular pieces wrapped in mulberry paper are basic units of information, the basic cells of a life that only exists in art, as well as in individual social events or historical facts. By attaching these pieces one by one to a two-dimensional surface, I wanted to express how basic units of information can both create harmony and conflict. This became an important milestone in my long artistic journey to express the troubles of a modern man who is driven to a devastated life by materialism, endless competition, conflict, and destruction. After almost twenty years, I was now able to communicate with my own gestures and words.

A wound is a trace of the battle between bacteria invading your body and the white blood corpuscles defending it. Simple wounds leave small scars (the empirical documents of the disease), but more complex diseases like measles, which calls for a harsh struggle against the disease, leave large scars that sometimes last for a lifetime. Individuals have trivial arguments, sometimes accompanied by physical violence. Between nations, when the nonviolent form of diplomacy becomes useless, physical wars follow. As previously stated, I tried to transform my canvas and the mulberry paper pieces into a window that reflects the history of human life. The scars of our bodies, the conflicts between members of society, the wars between nations, humans’ exploitation of nature and nature’s suffering—all of these units and the natural, social groups they constitute are dynamically in conflict with one another, and I wanted to chronologically document the force and direction of their energy. Just as two nations in war transform their borders, leaving scars on their neighboring countries, or just as billions of years ago continents collided, creating deep oceans and high mountains, in my small universe, the small units of mulberry paper create protrusions and craters over the surface. If the collision between particles in my previous example of Confucian Analects represented the collision between different thoughts and ideas of individuals and societies (that is, a difference of opinions within our system), the mass collision on the canvas symbolizes a stronger clash of events, which leaves permanent changes and deep scars.

Artist Statement

  • Aggregation20- MA021(Star5), Ø 100cm, Mixed Media with Korean Mulberry paper, 2020

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation22-JL190, 88 x 75cm, Mixed media with Korean mulberry paper, 2022

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation22-JL191, 92 x 73 cm, Mixed media with Korean mulberry paper, 2022

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation22-NV275, 73 x 61 cm, Mixed Media with Korean Mulberry Paper, 2022

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation22-NV276, 73 x 63 cm, Mixed Media with Korean Mulberry Paper

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation22-JU168, 118 x 92 cm, Mixed media with Korean mulberry paper, 2022

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation 12 -JA006, Mixed Media with Korean Mulberry paper, 131 × 163 cm, 2012

    Chun Kwang Young

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  • Aggregation09-JL037, 90cm x 131cm, Mixed Media with Korean Mulberry paper, 2009

    Chun Kwang Young

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