갤러리조은은 정성준(b.1981), 오영화(b.1981)의 2인전 《Lovely Journey》를 4월 18일부터 5월 11일 까지 개최한다. 두 작가는 ‘인간과 동물의 공존’이라는 우리 사회의 환경적 화두를 특유의 조형언어로 표현한다.
정성준은 현실의 도시 풍경 속에 북극곰, 황제 펭귄 등 멸종 위기에 처한 희귀동물들의 여정을 유머러스하게 풀어낸다. 유쾌하고 에너지 넘치는 동물들에 비해 도심 속 무채색의 사람들은 그들에게 특별한 관심을 주지 않는다. 언뜻 보면 공존하고 있는 듯 하지만 생생하고 밝은 색채의 동물들 주변으로 회색 빛의 도시 풍경이 교차하듯 펼쳐진다. 지구 온난화에 직면한 작금의 환경 오염 속에서 어쩌면 영원히 찾을 수 없는 비현실의 ‘유토피아’를 찾아 헤매는 동물들은 회색 빛 도시에 머물러 있는 인간에 비해 어딘가 순진하지만 즐겁고 적극적이다. 이는 환경 문제를 흑백컬러의 재앙적 미래로 풀어내기 보다 언젠가 그림 속에서 모두가 오색 창연한 색으로 공존하기를 바라는 작가의 낙관주의적인 미학적 태도일 것이다.
본 전시에서 작가는 기존 대표 시리즈인 ‘트램’, ‘스타벅스’를 비롯, 도시를 벗어나 나룻배를 타고 망망대해를 가로지르는 인간과 동물의 낭만주의적 여정 ‘The Paradise’를 최초로 공개할 예정이다.
중국 북경 중앙미술학원 유화 석사를 외국인 최초로 수석 졸업한 정성준은 중국과 홍콩, 한국을 오가며 활발한 작품 활동을 이어 오고 있다. 프랑스 루이비통 재단 Fondation Louis Vuitton에 트램 작품이 소장되었을 뿐만 아니라, 중국 최대 부동산 회사 완크어 Vanke에 대형 코끼리 작품 (200 x 650cm) 그리고 최근 한국 박서보 재단 PARKSEOBO Foundation에 총 4점이 연달아 소장되며 국내외 미술계에서 확실히 자리매김 하고 있다. 오는 10월 북경에서 개인전이 예정되어 있다.
정성준이 멸종위기에 처한 동물을 주제로 다루었다면 오영화는 우리네 일상에서 흔히 찾아 볼 수 있는 ‘길 고양이’를 통해 서정적이고 따뜻한 공존의 풍경을 선사한다. 중국 유학 시절, 문화적, 언어적 소통의 단절로 외로웠던 작가에게 ‘길 고양이’는 친구이자 가족이었고, 외국인으로서 낯선 타국에서 살아가는 자기 자신이었다. 어떤 존재보다 큰 위안을 받았던 ‘길 고양이‘를 작품의 주제로 선택한 작가는 누구보다 햇빛을 사랑하지만 늘 어둠 속을 헤매는 처지였던 그들을 빛과 그림자의 찬란한 경계 위에 존재 시킨다.
인간과 함께 따뜻한 봄날의 카페 테라스를 즐기는 ‘Beautiful World’, 뜨거운 태양 빛의 그림자를 오가는 ‘The Scent of Summer’, 안락한 주인의 의자에서 창문 너머 햇살을 만끽하는 ‘The John’s Chair’ 까지 우리네 일상에서 펼쳐지는 고양이들의 다채로운 빛 풍경 속에서 그들은 더 이상 사회적 외면을 받는 존재가 아니라 양지에서 인간과 함께 일상을 공유하는 소중하고 환영 받는 공존의 대상이다.
정성준과 북경 중앙미술학원 동문인 오영화는 중국과 한국을 오가며 작품 활동을 이어 오고 있다. 작년 갤러리조은 단체전 불혹미혹5th을 시작으로 본격적으로 국내 활동에 박차를 가하고 있는 작가는 4월 본 전시에 이어, 5월 아트부산, 10월 북경 개인전을 앞두고 있다.
Gallery Joeun is pleased to present the duo exhibition “Lovely Journey” by Jeong Seong-Joon (b.1981) and Oh Young-hwa (b.1981) from April 18 to May 11. The two artists express the environmental theme of our society, the coexistence of humans and animals, with their unique artistic language.
Jeong Seong-Joon humorously depicts the journey of rare and endangered animals such as polar bears and emperor penguins in a realistic urban landscape. Compared to the cheerful and energetic animals, the colorless people in the city pay no special attention to them. At first glance, they seem to coexist, but the gray cityscape unfolds as if it overlaps with the lively and colorful animals. In the face of today's pollution and global warming, the animals, who are in search of an unrealistic 'utopia' that may never be found, are somewhat naive but happy and active compared to the humans hiding in the gray cities. This may be the optimistic esthetic attitude of the artist, who hopes that one day all living creatures in his paintings will coexist in vibrant colors instead of dealing with environmental problems through a catastrophic future in black and white colors.
In this exhibition, the artist plans to show for the first time the work "The Paradise", a romantic journey of humans and animals escaping the city and crossing the vast ocean on a ferryboat, as well as his existing representative series "Tram" and "Starbucks"
Jeong Seong-Joon, the first foreigner to graduate with a master's degree in oil painting from the Central Academy of Art in Beijing, China, works in China, Hong Kong and Korea. In addition to one of his tram series acquired by the Louis Vuitton Foundation in France, a large elephant painting (200 x 650 cm) was collected by Wanker, the largest real estate company in China, and a total of four works were recently acquired by the PARKSEOBO Foundation in Korea, cementing his reputation in the national and international art world. A solo exhibition is planned in Beijing in October this year.
While Jeong Seong-Joon focused on animals facing extinction, Oh Young-hwa's "The Road Cat" offers a lyrical and warm landscape of coexistence as it happens in our daily lives. For the artist, who felt lonely during her studies in China due to the lack of cultural and linguistic communication, "The Road Cat" was a friend and a family, and she herself lived as a stranger in a strange land. The artist, who made "The Road Cat"," who was comforted more than any other living creature, the subject of her work, places the road cat on the shining boundary between light and shadow, who loved sunlight more than anyone else but always had to wandered in the dark.
From "Beautiful World"," in which the alley cats enjoy the café patio with the humans on a warm spring day, to "The Scent of Summer"," in which they move in the shade of the hot sun, to "The John's Chair"," in which the cat enjoys the sunshine beyond the window from the comfort of its owner's chair, the alley cats in her paintings are no longer socially shunned, but precious and welcome objects of coexistence, sharing their daily lives with the humans in the sun.
Oh Young-Hwa, who studied at the Beijing Academy of Central Art together with Jeong Seong-Joon, continues her artistic activities in both China and Korea. Starting with the group exhibition "THE FORTIES; ALLURING MOMENTS 5th" at Joeun Gallery last year, the artist is stepping up her activities in Korea and will participate in Art Busan in May and hold solo exhibitions in Beijing in October.