Flow
성연화 Sung Yeon-Hwa
23.12.19. - 24.01.20.

갤러리조은은 성연화 (b.1986)의 개인전 《Flow》를 12월 19일부터 2024년 1월 20일까지 개최한다. 작가는 본인의 가장 ‘평온’하고 ‘안온’했던 시간과 기억을 안료가 스며든 한지를 통해 특유의 따뜻하고 절제된 조형언어로 담아낸다.

오래된 것에 따스함이 있다고 생각하는 작가에게 작품의 주된 재료는 한지와 안료이다. 가공되지 않는 거친 수제 한지를 돌로 문질러 질감을 만들어 낸다. 그 후 향(인센스)을 이용해 직사각형으로 한지를 태운 뒤 조각된 한지를 캔버스 위에 올린다. 전통 채색 기법인 ‘중색重色기법’에 따라 때로는 진하게 때로는 연하게 농도를 조절하며 겹겹이 안료를 쌓아 올린다. 이어 아크릴 물감으로 색을 더하고 파라핀 코팅작업으로 마무리하며 동양화임에도 불구하고 강한 마티에르를 만들어 낸다.

부드럽게 스며든 색과 파리핀으로 밀도감이 한층 깊어진 한지 위에 작가는 서예 붓의 중봉中鋒을 사용한 갈필渴筆기법으로 가늘고 긴 추상적 선을 던진다. 서법의 전통성에서 탈피한 작가만의 자유롭지만 절제된 선은 수직 수평으로 잘려진 한지의 안정적 구도와 만나며 섬세하지만 팽팽한 조형적 긴장감을 만들어 낸다. 한 작품에 하나의 선만이 존재하는데 한번 던져지면 옮길 수도 변경할 수도 없다. 작품을 완성하기 위한 마지막 행위이자 정점이고, 또한 ‘작가 자신’이기도 하다.

성연화는 추상화의 본질에 이야기의 힘이 있다고 믿는다. 본인의 작품을 통해 풀어 내고 있는 것은 결국 작가 자신의 이야기다. 자유롭게 낙서하고 종이를 자르며 놀던 어린 시절, 모든 것이 느리고 천천히 흘러갔지만 동시에 삶은 자연스럽고 충만했다. 온기가 머무는 공간에서 어머니 아버지에게서 받았던 따뜻하고 평온했던 감정과 향기가 몸과 마음을 ‘안온安穩’하게 했다. 우리 모두의 이야기일 수 있는 작가의 근본적이고 고요한 시간들은 극도로 발달된 현재 디지털 사회에서는 이제 더 이상 느낄 수 없는 아날로그 시대의 유물일지도 모른다. 작가는 어쩌면 다시는 돌아오지 않을 그때의 시간과 공간의 감정을 추상 작품으로 형상화하여 우리 앞에 다시 꺼내 놓는다. 오랜 시간을 공들여 손으로 일일이 한지를 향으로 태우고 파라핀 처리를 고집하는 이유도 아날로그 미학에 대한 작가의 믿음 때문일 것이다. 이에 정종효 부산시립미술관 학예실장은 “디지털 시대에서 벗어나 아날로그적인 방식으로 자아의 기억으로부터 평온함을 타자에게 전달하고자 하는 선의의 집착을 보이는 작가”라고 평한다.

갤러리조은 전속작가로서 한남동 공간에서 첫 개인전을 가지는 작가는 본 전시를 통해 대표 시리즈를 선보일 예정이다. 따뜻한 브라운톤의 Serenity세레니티(평온)가 작가 인생에서 가장 그리운 기억의 조각을 전달한다면 본 전시의 제목이자 또 다른 대표작 Flow플로우(흐름)는 작가의 현재를 담아낸다. 현재의 시대와 시간, 공기의 흐름을 따라 흐르는 파랑 혹은 초록의 모노크롬 수평선들이 한 단계씩 그 깊이를 더해가며 무한의 스펙트럼을 넓혀간다. 서예적 필체가 돋보이는 Identity(정체성)시리즈와 한지 조각 시리즈 Piece of Mind(마음의 조각)까지 총 4개 시리즈 약 60여점의 최신작들이 소품에서 대형 작품 그리고 설치 조각의 모습으로 관객들에게 ‘평온’으로 가득 찬 아날로그적 미학을 선사할 예정이다.

대구 계명대학교 서예과 졸업 후, 일본에서 현대 문자 추상서예 공부를 이어간 작가는 한지와 서예의 다양한 표현 방식을 작가만의 독자적인 조형 언어로 발전시키고 있다. 동양적이면서 동시에 현대적 감각으로, 2019년 첫 개인전이라는 늦은 데뷔임에도 불구하고 본 전시 포함 총 9번의 개인전에 초대되며 국내 미술계의 떠오르는 신진작가로 급부상하고 있다. 프랑스, 스페인, 미국 등 다수의 해외 그룹전에 참여했을 뿐만 아니라 2021년 LA 아트쇼, 2022년 포커스 아트페어 파리, 아트 마이애미에서 전 작품 솔드아웃 되며 해외에서도 뜨거운 관심을 얻고 있다. 올해는 삼성 갤럭시 워치 광고(2023, 손흥민편), LG 일룸 광고(2023, BTS RM편)에 작가의 작품이 등장하며 상업 브랜드 광고 분야까지 활동 영역을 확장하고 있다.

Gallery Joeun is pleased to present the solo exhibition 《Flow》 by Sung Yeon-hwa (b. 1986) from December 19, 2023 to January 20, 2024. The artist captures her most "peaceful" and "tranquil" times and memories with her unique warm and restrained artistic language on the pigment-soaked Korean paper Hanji.

For the artist, who believes that old things have warmth, the most important materials for her work are Korean Hanji paper and pigments. The rough, unfinished handmade Korean paper is rubbed with a stone to create texture. The Korean paper is then burned with incense into a rectangular shape, and the cut Korean paper is placed on the canvas. Using the "medium color technique" in the traditional dyeing technique, she applies the pigment to the Hanji layer by layer, with the concentration sometimes deep and sometimes transparent. The color is then applied with acrylic paint and covered with kerosene, creating a strong texture despite the oriental painting.

On the Korean paper Hanji, whose density has been deepened by the soft soaked colors and the kerosene, the artist draws long, thin abstract lines with the middle tip of a calligraphy brush using the technique of the calligraphy brush. In a departure from traditional calligraphy, the artist's free but restrained lines meet the stable composition of the Korean paper cut vertically and horizontally, creating a delicate formative tension. There is only one line in a work, and once it is set, it cannot be moved or changed. It is the final act and culmination of the completion of a work and at the same time the "artist herself".

Sung Yeon-hwa believes that the power of storytelling lies in the essence of abstract painting. Ultimately, the artist tells her own story with her works. When she was a child, doodling freely and playing with cutting paper, everything was slow but at the same time life was natural and fulfilling. The warm space, the peaceful feelings and the scents she received from her mother and father allowed her body and mind to "tranquil". The artist's essentially quiet times, which could be the story of all of us, are perhaps relics of the analog era that are no longer felt in today's highly developed digital society. The artist embodies the emotions of a time and space that may never return, and brings them back to us in an abstract work. The artist's belief in analog esthetics may be the reason why she has spent a long time painstakingly burning each piece of Korean paper by hand with incense and insisting on treating it with kerosene. Accordingly, Jonghyo Cheong, chief curator of the Busan Museum of Art, comments: “This artist shows a well-intentioned obsession with trying to escape the digital age and convey peace from the memories of the self to others in an analog way.”

The artist, who is holding her first solo exhibition in the Hannam-dong space as the exclusive artist of Gallery Joeun, features her representative series in this exhibition. While “Serenity”, a warm brown color, conveys a piece of the artist's most missed memory in her life, “Flow”, the title of this exhibition and another representative series, captures the artist's present. The blue or green monochrome horizons that flow along the current epoch, time and air flow gradually gain depth and expand the infinite spectrum. Around 60 recent works from four series, including the “Identity” series with its free and restrained calligraphy and the Korean paper sculpture series “Piece of Mind”, offer the audience a "tranquility" full of sensitivity to analog esthetics in the form of various works ranging from small-format to large-format works including Hanji installations.

After graduating from the Faculty of Calligraphy at Keimyung College in Daegu, the artist studied modern abstract calligraphy in Japan and continues to develop the various expressive methods of hanji and calligraphy into her own unique artistic language. With her oriental-modern sensibility, she has been invited to a total of 9 solo exhibitions, including this one, despite her late debut, her first solo exhibition in 2019, and is quickly becoming an emerging artist in the Korean art scene. Not only has she participated in numerous overseas group exhibitions in France, Spain and the United States, but all of her works were sold out at the LA Art Show 2021, 2022, Focus Art Fair Paris 2022 and Art Miami 2022, attracting great interest from overseas. This year, the artist's works appear in the Samsung Galaxy Watch advertisement (2023, filmed with Son Heung-min) and LG Ilum advertisement (2023, filmed with BTS RM), expanding her scope of work into commercial brand advertising.

Exhibition View
SELECTED WORKS
  • A Piece of the Mind 23-000-001, 2023, Hanji, mixed media on canvas, 27.3 x 22 cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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  • A Piece of the Mind 23-000-003, 2023, Hanji, mixed media on canvas, 27.3 x 22 cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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  • Identity 23-000-020, 2023, Hanji, mixed media on canvas, 27.3 x 22 cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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  • Serenity 23-100-020, 2023, Hanji, mixed media on canvas, 27.3 x 22 cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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  • Serenity 23-100-019, 2023, Hanji, mixed media on canvas, 27.3 x 22 cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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  • Serenity 23-100-035, 2023, Hanji, mixed media on canvas,116.8 x 91cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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  • Flow 23-100-008, 2023, Hanji, mixed media on canvas, 97 x 145.5 cm

    성연화 Sung Yeon-Hwa

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