b.1980, Korea, lives and works in Seoul
한국 출생, 서울에서 거주하며 활동 중

경희대학교 미술대학 회화전공 Kyunghee University, Painting, BFA

김상인 작가는 재즈 음악의 즉흥성과 일상에서의 감정적 자유로움에 영감을 받아 자신만의 독특한 작품세계를 구축해 왔다. 색채와 형태를 통해 재즈의 역동적인 특성을 시각적으로 표현하며, 피카소의 입체파에 영향을 받은 기법으로 대상을 기하학적 형태로 재구성하여 평면적이면서도 입체적인 이미지를 창출한다. '에스콰이어'등의 잡지사에서 일러스트레이터로 활동하던 김상인은 2018년 온그라운드에서의 첫 개인전 이후 다수의 개인전과 그룹전에 초대받으며 작가로서의 입지를 다져나가고 있다.

Kim SangIn draws inspiration from the spontaneity of jazz and the emotional freedom of everyday life, building his unique artistic world. Through color and form, he visually expresses the dynamic characteristics of jazz and uses techniques influenced by Picasso’s Cubism to reconstruct objects into geometric shapes, creating images that are simultaneously flat and three-dimensional. After working as an illustrator at magazines such as "Esquire" he has been invited to a number of solo and group exhibitions since his first solo exhibition on-ground in 2018, establishing his position as a artist.


주변을 살피고,
더 이상 아름다움을 찾아 헤매지 않는 상태
스스로 빛나지 않는 것을
빛나게 만드는 과정
어디선가 나타나는 것이 아니라
찾아 나서는 여정,
각각의 미를 탐구하는 여행.

서툶을 잘 작동시키는 방법,
당연한 것들을 신비롭게 빚어내는 행위.
지루함을 즐겁게 대하는 태도,
무심함을 반짝이게 만드는 거울.
조명을 천창으로 바꾸는 공사,
즐겁기보다는 만족스러운 상태.

누구보다도,
스스로를 아끼는 마음.
녹슨 문에 기름칠하는 노동,
매일 보는 얼굴에서 새로운 표정을 찾아내는 감각.
사진보다 피부로 느껴지는 감촉.
바라기보다,
가진 것을 귀하게 여기는 노력

구름보다 지면,
동경보다 손 안에 잡히는 것,
죽음보다 지금 이 순간,
고통보다 자연스러움.
한 걸음보다 반걸음,
비범함보다는 소소함.

눈물보다 웃음,
논리보다는 행동을.
무뎌진 혀 끝의 맛을 되찾는 순간,
돌고 돌면 제자리인 사실을
외우는 것보다 잊기가 어렵고,
지구의 자전을 못 느끼듯
숨 쉬고 있음에 감사하다.

2024년 12월 작업노트 김상인.


Looking around,
a state where one no longer searches for beauty.
The process of making what does not shine
shine.
Not something that appears from somewhere,
but a journey to seek it out,
a journey exploring beauty.

The way to make clumsiness work well,
the act of shaping the ordinary into something mysterious.
A mindset that enjoys boredom,
a mirror that makes indifference sparkle.
A construction that turns skylights into lighting,
a state of satisfaction rather than joy.

Above all,
a heart that cherishes oneself.
The labor of oiling a rusty door,
the sensitivity to find a new expression on a face seen every day.
The tactile sensation felt on the skin rather than in a photograph.
Rather than longing,
an effort to cherish what one has.

The earth more than the clouds,
what is grasped in the hand more than longing,
the present moment more than death,
naturalness more than pain.
A half-step rather than a full step,
humility rather than extraordinariness.

Laughter more than tears,
action more than logic.
The moment of regaining the taste at the tip of a dull tongue,
the fact that going in circles leads back to a starting point
is harder to forget than to remember,
and like not feeling the rotation of the Earth,
one is thankful for the act of breathing

Artist statement, Kim SangIn, 2024

Exhibition & Fair
  • West wing, 2025, Oil on canvas, 112 x 145.5 cm

    Kim SangIn

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  • 타산지석, 2025, Oil on canvas, 116.5 x 80.5 cm

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  • 바리스타와 대화하는 나, 2025, Oil on canvas, 145.5 x 112 cm

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  • 출근, 2025, Oil on canvas, 116.5 x 80.5 cm

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  • 스탭과 대화하는 나, 2025, Oil on canvas, 89.4 x 145.5 cm

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  • 컴바인스에 초대받은 커플, 2025, Oil on canvas, 116.5 x 80.5 cm

    Kim SangIn

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  • 바텐더, 2025, Oil on canvas, 45 x 37.9 cm

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  • 바리스타, 2025, Oil on canvas, 27.3 x 22.0 cm

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  • LB, 2025, Oil on canvas, 45 x 37.9 cm

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  • B, 2025, Oil on canvas,116.5 x 80.5 cm

    Kim SangIn

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  • 스탭, 2025, Oil on canvas, 45 x 37.9 cm

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  • LOOK BACK, 2025, Pencil on paper, 29.1 x 21 cm

    Kim SangIn

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