PARAN
성연화 장광범 채성필 Sung Yeon-Hwa Chae Sung-Pil Jang Kwang-Bum
23.03.14. - 23.04.08.

갤러리조은은 채성필, 장광범, 성연화의 3인전 《PARAN》을 3월 14일부터 4월 8일까지 개최한다. 3인의 작가는 추상과 구상을 오가며 각자의 독특한 조형 언어로 생동감 넘치는 대자연의 에너지를 표현한다.

가장 본질적인 것에 아름다움이 있다고 믿는 채성필(b.1972)은 흙과 물의 형상으로 근원적 자연을 표현한다. ‘흙의 작가’로 알려진 작가는 캔버스에 천연 진주 펄을 얇게 바른 후, 염료와 흙, 먹, 물 등을 조합해 직접 만든 물감으로 캔버스를 뒤덮는다. 인위적인 방식이 아닌 흙과 물이 만들어내는 흔적으로 자연 그대로 창조된 이미지를 담아낸다. 그 형상들은 ”우리 인식 안 자연의 이미지와 결부되어 나무가 되고, 들판이 되며, 물결치는 바다가 되고, 바람에 이는 대지가 된다“고 미술 평론가 안느 캐드라옹Anne Kerdraon은 평한다.
반 고흐 마을로 유명한 프랑스 파리 근교 오베르 쉬르 우와즈 Auvers-sur-Oise에 거주하며 20년 넘게 유럽과 한국을 오가며 작품활동을 이어가고 있는 채성필은 프랑스 파리 세르누치 미술관Cernischi Museum을 비롯 세계 유수의 미술 기관에 작품이 소장되어 있다.

마찬가지로 프랑스를 기반으로 활발한 활동을 이어 오고 있는 장광범(b.1972)은 땅이 퇴적하며 지층을 쌓듯, 캔버스에 물감을 한층 한층 쌓아 올린다. 물감이 충분히 쌓이면, 캔버스 뒷면을 들어 올린 뒤 그라인더를 이용해 물감을 다시 지워내기 시작하는데, 지층처럼 쌓인 시간이 원형 유기체 형태로 시각화 되어 캔버스를 뒤덮는다. 율동감을 주는 원형들이 때로는 산 능선으로, 때로는 물의 풍경으로 그 모습을 드러낸다. 마치 대자연이 한순간도 고정되지 않고 변화하는 것처럼, 장광범의 시간 풍경 또한 끊임없이 흐르고 움직인다.
최근 세계적 대기업 부이그Bouygues그룹 총수에게 작품이 소장되며 프랑스 미술계의 뜨거운 관심을 받은 작가는 국내에서도 성공적 전시를 이어가며 채성필과 함께 현재 가장 주목 받는 한인 재불 작가로 떠오르고 있다.

오래된 것에 따스함이 있다고 생각하는 성연화(b.1986)는 한지를 이용해 평온한 풍경을 선사한다. 염료와 커피, 아크릴 그리고 파라핀을 먹힌 한지를 인센스를 이용해 잘라낸다. 그 후 캔버스에 다시 조각된 한지를 붙이며 성연화만의 추상 풍경을 완성한다. 수직 수평의 파편화된 한지 위로, 서예를 연상시키는 자유로운 필체가 조화로움과 긴장감을 이룬다. 하늘, 바다 그리고 대지를 연상시키는 자연의 색감들이 한지 위로 고요히 떠오른다.
대구 계명대학교 서예과 졸업 후, 일본에서 현대 문자 추상서예 공부를 이어간 작가는 한지와 서예의 다양한 표현방식을 작가만의 독자적인 조형 언어로 발전시키고 있다. 동양적이면서 동시에 현대적 감각으로, 국내뿐 아니라 해외에서 큰 호응을 얻고 있는 성연화는 현재 미술계에서 가장 주목 받는 신진작가로 급부상하고 있다.

3인전 ’PARAN’을 통해 최초로 공개되는 장광범의 비닐페인트vinyl paint 두폭화diptych부터, 채성필의 시그니처 시리즈 ‘물의 초상’ 그리고 성연화의 대형 한지 ‘FLOW’까지, 생동감 넘치는 봄의 에너지를 연상시키는 25여점의 다채로운 풍경들을 선사할 예정이다.

Gallery Joeun is pleased to present "PARAN," a collective exhibition by three Korean artists, Chae Sung-Pil, Jang Kwang-Bum and Sung Yeon-Hwa, from March 14 through April 8. The three artists depict the energy of nature in their unique artistic language between abstract and figurative.

Chae Sung-Pil (b. 1972), who considers beauty as the essence, expresses the fundamental nature in the form of earth and water. Known as an "earth artist," he applies natural beads thinly to canvas and then covers them with handmade paints made from a combination of natural pigments, earth, ink and water. His works are created naturally with traces of earth and water, rather than using artificial methods. These paintings are "connected to the image of nature in our perception, becoming trees, fields, ocean waves, and earth connected to the wind," comments art critic Anne Kerdraon.
Chae Sung-pil, who lives in Auvers-sur-Oise near Paris, France, has worked in Europe and Korea for more than 20 years. His works are collected in international art institutions, including the Cernischi Museum in Paris.

Jang Kwang-Bum (b. 1972), who also lives and works in France, layers paint on canvas as if the ground has settled. When enough paint has accumulated, the back of the canvas is lifted and the paint is removed with a grinder, revealing the accumulated time like a layer in the form of a circular organism covering the canvas. The circular shapes, which convey a sense of rhythm, sometimes appear as mountain ridges and sometimes as waterscapes. Just as nature is ceaselessly changing, Jang Kwang-Bum's temporal landscape is also constantly in flux and motion.
The artist, who recently attracted the attention of the French art scene after his works were included in the collection of the CEO of the world's leading conglomerate Bouygues Group, is considered the most up-and-coming Korean artist living in France, alongside Chae Sung-pil, who continues his successful exhibitions in Korea.

Sung Yeon-Hwa (b. 1986), who believes that old things have warmth, uses traditional Korean paper hanji to create a peaceful landscape. She dyes Korean paper with natural pigments, coffee and acrylic, and applies kerosene wax. Then these Korean papers are glued to the canvas to complete the abstract landscape. On the fragmented Korean paper in the vertical and horizontal, a free drawing reminiscent of calligraphy creates harmony and tension. The colors of nature, reminiscent of the sky, the sea, and the earth, rise silently on the hanji.
After graduating from Keimyung College in Daegu, Korea, the artist continued her studies in abstract calligraphy in Japan and developed various expressions of hanji and calligraphy into her own creative art language. Sung Yeon-Hwa, whose oriental and modern sensibilities have been well received not only at home but also abroad, is rapidly emerging as one of the most remarkable emerging artists on the Korean art scene.

From Jang Kwang-Bum's vinyl color diptych, on view for the first time in the "PARAN" exhibition, to Chae Sung-Pil's signature series "Portrait of Water," to Sung Yeon-Hwa's large-scale hanji work "FLOW," more than 25 colorful landscapes evoking the energy of spring are on view.

Exhibition View
SELECTED WORKS
  • Portrait d'eau 물의 초상 J230114, Natural pigments on canvas, 116 x 89 cm, 2023

    채성필 Chae Sung-Pil

    Inquire
  • Reflet bleu, 100 x 160 cm, Vinyl paint on canvas, sanding, 2023

    장광범 Jang Kwang Bum

    Inquire
  • Flow no.56, 162.2 x 130.3 cm, Hanji, acrylic, wax paper, ink on canvas, 2023

    성연화 Sung Yeon-Hwa

    Inquire
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