ARTIST KIM JONG SOOK②‥Artificial Landscape, consists of particles of hope 화가 김종숙‥꿈, 미래의 모습 그 욕망의 화면

▲ ARTIFICIAL LANDSCAPE–Silver Picture, 130.3×194.0㎝ Mixed media & Swarovski’s cut crystals on canvas, 2014

◇The Point of Resonance(조응(照應)의 지점)

Returning as the panorama of light, the utopia in Artificial Landscape suggests to find its origin not in a certain genesis of the linear history but in a mythic Urgeschichte which should be re-called and re-turn. Some may say that such aspiration to a utopia which never existed is a mere illusion.

상실된 낙원이 빛의 파노라마로 돌아온 ‘인공풍경’은 그 발원점을 역사의 보편사가 아니라 일종의 신화적인 원사(原史, Urgeschichte)에서 찾는다. 혹자는 존재한 적도 없는 유토피아를 그리워하는 것은 허망한 꿈이요 미망(迷妄)이라 일갈할지도 모른다.

▲ ARTIFICIAL LANDSCAPE–Mountain Luminous Greige, 132.0×108.0㎝ Mixed media & Swarovski’s cut crystals on canvas, 2017

But if we merely see a vain dream in the field of light where the past dream and the present urge converge as one in a fleeting moment, we would miss the real merit of illumination. The eternal charm of a utopia lies in its demand to be realized in reality. Only when we see the image of the future sparked by the past becomes Artificial Landscape the constellation of here and now, in which each particular present reaches out a redemptive hand to each particular past. It consists of particles of hope.

그러나 과거와 현재가, 대상과 주체가 모순을 끌어안은 채로 일체가 되어 있는 빛의 공간에서 꿈의 미혹만을 본다면 서양화가 김종숙 빛의 진면목을 놓친 것이다. 현실계로 편입되지 못한 유토피아가 욕망의 스크린에서 명멸할 때 우리는 현재의 시간으로 깨어나 장차 실현되어야 할 미래의 모습을 그 욕망의 화면에서 찾을 것이다. 과거에서 점화된 미래의 형상을 볼 때 ‘인공풍경’은 깨달음의 풍경이 된다.

△글=Eun Young Jung (Art Critic│Professor of Art History, Hannam University)/정은영(미술사 박사, 한국교원대학교 교수)

▲ 김종숙 작가(Artist Jongsook Kim)

◇ARTIST JONGSOOK KIM

PH. D. in Fine Arts, Graduate School of Hong-ik University, Seoul

B.F.A College of Hong-ik University & M.F.A College of Hong-ik University

△SOLO EXHIBITIONS-20 Times

2017 The Luminant Landscape, joeun畫廊,Seoul, Korea

2016 Sparkling Forever, Superior Gallery, Seoul, Korea

2016 Artificial Landscape , Rae Gallery, Busan, Korea

2015 Artificial Landscape , Shinhan Gallery, Seoul, Korea

2014 The Brilliant Day, Lotte Avenuel, Seoul, Korea

2013 Artificial Landscape, Kwanhoon Gallery, Seoul, Korea

2012 Artificial Landscape, Gail Museum, Gapyung, Korea

2011 Artificial Landscape, Kwanhoon Gallery, Seoul, Korea

2009 Artificial Landscape, Noam Gallery, Seoul, Korea

2008 Artificial Landscape, Geneva Palexpo, Geneva, Swiss

2007 Crystallized-from Painting to Drawing, Insa Art Center, Seoul, Korea

2006 Crystal Nostalgia, CJ Gallery, SanDiego, USA ect.

△SELECTED GROUP EXHIBITIONS

Tradition, Face Jewelry, Jewelry Museum(Iksan), Context Miami 2016(Miami Pavilion, Miami, USA),Art Central HongKong 2016(Harbourfront, HongKong), Korean Stance(Gainey Gallery, Michigan, USA), CIGE 2013 Art Beijing, Agricultural Exhibition Center(Beijing, China),The Present and Future of Korean Contemporary Art(Gwangju Biennale, Gwangju, Korea) ect.

△SPONSORSHIP & COLLECTION

SWAROVSKI KOREA, SWAROVSKI AUSTRIA, SEOUL EASTERN DISTRICT PROSECUTOR’S OFFICE ect.

◇화가 김종숙(Kim Jong Sook,金宗淑)

김종숙 작가는 홍익대학교 미술대학 회화과 및 동 대학원 회화과(석·박사)졸업했다. 조은갤러리, 관훈갤러리,Geneva Palexpo(제네바),CJ갤러리(샌디에이고) 등에서 개인전을 20회 가졌다.

단체전으로 한국현대미술의 현재와 미래展(광주비엔날레), 色視萬發展(FEIZI갤러리,상해/자하미술관,서울),Context Miami 2016 (마이애미파빌리온,마이애미),Art Central Hong Kong 2016 (Harbourfront,홍콩), CIGE2013-아트베이징(중국농업박물관,베이징), 전통-보석과 만나다展(보석박물관,익산) 등 다수 참여했다. 작품소장처로 스와로브스키 코리아, 스와로브스키 오스트리아, 서울동부지검 등이다.

Start typing and press Enter to search